SASARAN
Ibu Bapa
Membina kesedaran dan kesediaan mental menghadapi perubahan pedagogi dan pentaksiran
Memberi panduan kepada IB bagaimana membimbing anak membuat keputusan dan menyelesaikan masalah
Komuniti
Membina kesedaran dan kesediaan masyarakat menghadapi perubahan dalam pendidikan
Meningkatkan penglibatan ahli komuniti dalam aktiviti pembelajaran murid dalam dan luar sekolah.
LIMA ASPIRASI SISTEM PENDIDIKAN MALAYSIA |
SARANA SEKOLAH
Pelaksanaan Sarana Sekolah Di Bawah Anjakan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 -2025 |
TUJUAN (SARANA SEKOLAH)
Mewujudkan SISTEM PEMBELAJARAN dengan memberi
penekanan kepada enam (6) elemen yang menyokong
pembelajaran
• Meningkatkan kerjasama antara pihak sekolah dan pihak yang
mempunyai kepentingan dengan sekolah
• Meningkatkan penglibatan ibu bapa (IB), komuniti dan sektor
swasta dalam pembelajaran murid melalui soal selidik
penglibatan ibu bapa, komuniti dan sektor swasta
• Membantu pihak sekolah dengan kerjasama PIBG merancang
aktiviti atau program sekolah yang boleh melibatkan pihakpihak
yang berkenaan secara aktif dan berkesan
• Membantu pihak sekolah menjadikan sekolah sebagai sekolah
berkesan dengan penglibatan aktif pihak yang berkaitan
SISTEM PEMBELAJARAN
• Pembelajaran berlaku melangkaui kawasan sekolah dan boleh berlaku di rumah dan dalam komuniti
• Sekolah mesti menyediakan persekitaran yang kondusif untuk jalinan hubungan kerja positif
antara sekolah dengan ibu bapa dan komuniti
Kerjasama sekolah dengan ibu bapa:
▪ Mempunyai tanggung jawab yang dikongsi bersama antara ibu bapa dan guru bagi
memastikan pembelajaran berkualiti untuk murid
▪ Meningkatkan kesedaran ibu bapa dalam membantu pembelajaran murid
▪ Memperluas peranan ibu bapa sebagai rakan sekolah dalam meningkatkan
keberhasilan anak-anak mereka
Kerjasama sekolah dengan komuniti:
▪ Mendapat kerjasama secara sukarela daripada pertubuhan dalam komuniti untuk
menyediakan pelbagai perkhidmatan dan memberi manfaat kepada sekolah setempat
▪ Menggalakkan pelibatan murid dalam pertubuhan dan aktiviti komuniti serta
mendapat pengajaran penting melalui proses
tersebut
6 Elemen yang menyokong pembelajaran yangmenjurus kepada SISTEM PEMBELAJARAN:
• Iklim Sekolah
• Komunikasi Berkesan
• Sokongan Terhadap Kejayaan Murid
• Tanggungjawab Bersama
• Keputusan Bersama
• Kerjasama Dengan Komuniti
PENGLIBATAN IBU BAPA
• Penglibatan ibu bapa (IB) dalam pembelajaran
anak sangat penting
• Terbukti bahawa ibu bapa yang terlibat secara
aktif dalam pendidikan anak menghasilkan anak
yang berjaya dalam kehidupan mereka
• Ibu bapa perlu peka kepada 4 perkara berikut:
– Penyediaan suasana pembelajaran di rumah
– Interaksi sosial dengan anak
– Komunikasi dengan anak
– Sokongan terhadap kecemerlangan anak
Pelaksanaan Sarana Ibu Bapa Di Bawah Anjakan 9 Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 -2025 |
TUJUAN (SARANA IBU BAPA)
• Meningkatkan penglibatan ibu bapa dalam pembelajaran anakanak.
• Membantu ibu bapa meningkatkan penglibatan mereka dalam
pembelajaran anak melalui “Soal Selidik Penglibatan Ibu Bapa
Dalam Pembelajaran Anak-Anak”
• Dapatan analisa soal selidik berupaya mengukur tahap
penglibatan IB dalam pembelajaran anak mereka
• Berdasarkan hasil dapatan soal selidik IB dapat meningkatkan
usaha mereka dalam mendidik dan membimbing anak
• Memberi panduan kepada ibu bapa berkaitan peranan mereka
dalam membantu pembelajaran anak
• Memberi beberapa contoh amalan terbaik berkaitan penglibatan
ibu bapa dalam pembelajaran anak
PENGLIBATAN IBU BAPA
• Penglibatan ibu bapa (IB) dalam pembelajaran
anak sangat penting
• Terbukti bahawa ibu bapa yang terlibat secara
aktif dalam pendidikan anak menghasilkan anak
yang berjaya dalam kehidupan mereka
• Ibu bapa perlu peka kepada 4 perkara berikut:
– Penyediaan suasana pembelajaran di rumah
– Interaksi sosial dengan anak
– Komunikasi dengan anak
– Sokongan terhadap kecemerlangan anak
PENYEDIAAN SUASANA PEMBELAJARAN MURID DI RUMAH
Sediakan satu tempat / ruang untuk anak belajar
Pastikan terdapat jadual waktu belajar / ulangkaji anak
Jauhkan gangguan yang akan mengurangkan tumpuan belajar anak
Pastikan anak mengemas dan membersihkan tempat belajar
Pastikan setiap anak fokus kepada pelajaran dalam tempoh waktu belajar
Sediakan bahan/buku rujukan untuk anak membuat penyelidikan bagi memahami sesuatu perkara
Temankan anak membuat ulang kaji kerana kehadiran ibu / bapa mengukuhkan perasaan dan mengekalkan tumpuan anak terhadap pelajaran
INTERAKSI SOSIAL DENGAN ANAK
Bualkan tentang apa sahaja dengan anak
Galakkan anak bercakap dan beri tumpuan kepada apa yang ucapkan
Bercerita dengan anak-anak yang masih kecil tentang cerita bernilai positif
Makan bersama sambil berbual mesra
Beriadah bersama-sama anak-anak
Menerapkan kefahaman agama/moral, budi bahasa, ada resam serta seni dan budaya.
Kekalkan interaksi dengan anak sepanjang usia
KOMUNIKASI DENGAN ANAK
Berbincang dengan anak mengenai pelajaran
Mendengar anak bercerita tentang sekolah
Berhubung dengan pihak sekolah mengenai kemajuan anak
SOKONGAN TERHADAP KECEMERLANGAN ANAK
Ambil tahu perkara berkaitan pelajaran anak dan bantu anak mencapai cita-citanya
Bacakan buku kepada anak yang masih kecil bagi merangsang minat membaca anak
Baca buku bersama-sama anak sesuai dengan perubahan umur anak untuk menyemai kecintaan terhadap buku dan ilmu
Beri bimbingan secara langsung atau tidak langsung kepada anak untuk menyiapkan kerja rumah
Peranan Ibu Bapa (IB)
1. Jurulatih – menyediakan peluang dan ruang belajar untuk anak belajar di sekolah dan rumah
• Tunjukkan minat terhadap pembelajaran anak, puji dan dorong
• Lakukannya setiap hari
• Galakkan anak meneroka, menemukan dan memikirkan
• Membaca bersama anak
• Bantu anak menemukan sains dan matematik di mana-mana
2. Mentor – menasihat, membinbing, mengajar, menyokong, menjaga, menggalakkan, menunjuk cara dan lain-lain
3. Penyokong – menyokong, mempertahankan, meyakinkan anak
– Kejayaan anak bergantung kepada apa yang guru, ibu bapa dan sekolah buat.
– Persekitaran dan komuniti menjadi medan yang menguji sama ada anak anda akan terus berkembang maju atau sebaliknya.
– Untuk menyokong dan menjamin kejayaan anak:
• Bertemu guru anak-anak anda, kehadiran anda menyemarakkan semangat anak kerana dia tahu antara anda dan gurunya ada suatu “perkaitan”.
• Jika guru dan IB saling mengenali, wujud rasa hormat-menghormati akan
kepakaran masing-masing.
• Dengar dan beri tumpuan apabila anak merungut tentang guru di
sekolah, tetapi cuba selidiki dengan teliti tanpa membuat sebarang
kritikan terhadap guru. Cuba cari kebenaran tanpa menyebelahi manamana
pihak
• Guru juga adalah IB, jadi sekiranya anda boleh berbincang dengan cara baik dan sihat dengan guru, kesulitan yang anak anda hadapi boleh dirungkaikan.
• Sekiranya ingin menghadiri majlis atau mesyuarat PIBG, tanyalah anak anda sekiranya dia mempunyai soalan / cadangan.
4. Sentiasa bermaklumat – terkini dengan apa yang berlaku di sekolah
Mengetahui apa yang berlaku di sekolah
• Luangkan masa untuk mengetahui perkembangan di sekolah anak
• Kerja kursus dan kerja rumah perlu dipantau
Kekal berhubung
• Bekalkan guru anak anda alamat, nombor telefon, nombor faksimili, emel dan sebagainya
• Layari laman web sekolah
• Bincang dengan IB lain berkaitan perkembangan pembelajaran anak
Memeriksa kerja rumah dan peka terhadap kerja rumah anak anak
Hubungi guru-guru anak anda melalui telefon, buku komunikasi atau secara bersemuka
Cari/semak maklumat dari laman web sekolah / guru
Gantung kalender perancangan untuk mengingatkan tentang tugasan tarikh akhir dan peristiwa sekolah
Minta bantuan daripada keluarga lain (jika perlu)
Sediakan bekas / folio untuk surat / nota dari sekolah
5. Menjadualkan kehidupan – mengaturkan kehidupan supaya aman dan tenteram, tenang dan bahagia
Murid yang teratur tiada stres
Utamakan pendidikan setiap masa
Keteraturan hidup membina sahsiah murid
• Terdapat 3 tindakan yang perlu IB lakukan:
Soal selidik penglibatan ibu bapa dalam pembelajaran anak
Maklum balas kaji selidik ibu bapa dan borang penyertaan kumpulan perbincangan ibu bapa /penjaga (KSIB) – Borang A
Bidang khidmat bantu kepada sekolah – Borang B
Tugasan Ibu Bapa (IB) dalam Sarana
TUJUAN
Soal selidik dan borang-borang yang diedarkan bertujuan untuk IB menganalisis sendiri penglibatan mereka dalam pembelajaran anakanak dan mengambil tindakan sewajarnya ke atas keperluan-keperluan yang timbul
MATLAMAT
IB boleh menggunakan analisis kendiri bagi mendapatkan profil
keterlibatan dalam pembelajaran anak dan merancang program
peningkatan kendiri
• Sekolah dan PIBG boleh merancang program bagi meningkatkan
penglibatan IB dalam pembelajaran anak bagi menghasilkan suatu
persekitaran pembelajaraan yang berkesinambungan dari sekolah
ke rumah dan komuniti
No comments:
Post a Comment